Тренінг-практикум «40 годин на знімальному майданчику»
Мета практикуму:
В умовах, наближених до реальної телевізійної специфіки, надати слухачам-стажистам навички практичної роботи над основними жанрами, що використовуються в телевізійному виробництві. За основну модель в даному практикумі вибрані події, що реально відбуваються на території міста. При цьому обираються такі події, котрі є публічними, інформативно ємними, павільйонними та лояльними до телебачення. Тому слухачі-стажисти всіх спеціальностей мають можливість спілкуватися з реальними людьми та набути унікальних навичок командної творчої роботи.

Метод:
Проведення зйомок сюжету новин з реальної події без опередньої підготовки групи (під керівництвом викладача).
Задача журналіста:
- За 4 години зібрати матеріал для написання тексту начитки сюжету новин хронометражем до 2-х хвилин, тема якого визначається перебором діапазону тем події (за принципом найцікавіших для глядача).
- Набути навичок індивідуальної роботи без попередньої підготовки (експромтом), керуючись інтуїцією.
- Набути навичок командної роботи – взаємодія з продюсером, оператором, режисером, режисером монтажу, звукорежисером, іншими колегами.
- Відпрацювати навички ведення телевізійного інтерв’ю:
- Навчитись чітко ставити питання.
- Відслідковувати чіткість та лаконічність мови, ясність думки під час формулювання питань.
- Фізіономічно супроводжувати співбесідника.
- Утримуватися від паразитичного підтакування та необґрунтованого вимовляння інших реплік-паразитів.
- Відпрацювати навички формулювання не менш ніж трьох питань, що витікають із контексту бесіди, що не були попередньо узгоджені з викладачем та задаються експромтом.
- Навчитися висловлювати експромт-питання чітко і ясно.
- Спробувати начитати в камеру стенд-ап – синхрон-начитку, що містить інформацію, яка розкриває і розвиває матеріал сюжету, що проектується.
Алгоритм роботи журналіста (на майданчику):
- Визначити тему та узгодити її з викладачем.
- Визначити групу носіїв інформації (працівників оргкомітету події, учасників, відвідувачів і т.д.) – і домовитися про проведення інформаційних інтерв’ю.
- Продумати та виписати перелік питань до носія інформації (до 10 питань).
- Записати інформаційне інтерв’ю.
- Не забути уточнити першим або останнім питанням ім’я та прізвище співбесідника, а також його посаду (для коректного написання титрів)
- Підготувати декілька варіантів експромт-начиток на камеру – «стенд-апів».
- Записати 3-4 дублі стенд-апа.
- Підготувати журналістське завдання оператору та режисерам, враховуючи відповідність майбутнього тексту відеоряду.
- Розшифрувати інтерв’ю та вибрати 2-3 найяскравіших епізоди (до 10 сек. кожен)
- Написати проект тексту сюжету, враховуючи фрагменти інтерв’ю та найбільш вдали варіант стенд-апу.
- Узгодити текст сюжету з викладачем.
Задача оператора:
- За 4 години зняти первинне відео для монтажу новинного сюжету.
- Сформувати навички виконання підготовчих робіт до зйомок.
- Налаштування штативу:
- перевірка затискачів на лапках штатива, а також підлогового павука, що забезпечують жорсткість конструкції штатива та камери;
- перевірка працездатності панорамних затискачів (вертикального та горизонтального) панорамуючої голівки;
- перевірка плавності ходу панорамної голівки;
- встановлення «байдужої рівноваги» камери під час вертикального панорамування.
- Налаштування камери:
- вимір загального освітлення на майданчику;
- вибір фільтра діафрагми;
- баланс чорного та білого;
- перевірка звукових каналів;
- налаштування рівню запису інтершумової звукової доріжки;
- налаштування рівню запису синхронової звукової доріжки.
- Забезпечити хронометраж вихідного ілюстративного відео (до 20 хвилин), синхронів (10-15 хвилин); при цьому середня тривалість ілюстративного плану – до 10 секунд.
- Особливу увагу приділити відповідності майбутнього тексту та відеофрагментів – відпрацювати навички узгодження зйомок з журналістом (автором тексту) та режисерами.
- Відпрацювати навички розкадровування сцен та об’єктів.
- Відпрацювати навички вибору об’єктів для перебивок.
- Відпрацювати навички зйомок зі штативом та без нього («з плеча»).

Алгоритм роботи оператора (на майданчику):
- Виконати перевірку комплектності камери. Виявити основні елементи типової конфігурації ТЖК (телевізійний журналістський комплект):
- камера;
- акумулятори (не менше 4-х);
- зарядний пристрій для акумуляторів;
- штатив;
- штативна планка;
- на камерне світло («ель-пі-ель»);
- синхроновий мікрофон (з батарейками, якщо цей мікрофон – радіосистеми або радіо петличка);
- навушники;
- відео носії (флешка, касета і т.п.)
- Сформувати навички виконання підготовчих робіт до зйомок.
- Виконати налаштування штатива:
- перевірити жорсткість затискачів на лапках»;
- виставити та перевірити жорсткість підлогового павука;
Увага! Без такої перевірки, що гарантує жорсткість конструкції штатива та камери, у випадку відсутності телеоператора біля камери не можна приступати до роботи! Типова аварія – падіння камери на підлогу з висоти 1,5 метри через відсутність закріплення лапок телескопічних ніжок штатива або розповзання павука!

- перевірити працездатність панорамних затискачів (вертикального та горизонтального) панорамуючої голівки;
- перевірити плавність ходу панорамної голівки;
- встановити «байдужу рівновагу» камери під час вертикальної панорами та плавність ходу під час виконання горизонтальної панорами.
- Виконати налаштування камери:
- виміряти загальне освітлення майданчика шляхом направлення на нього об’єктива з автоматичним режимом налаштування діафрагми;
- вибрати фільтр діафрагми, а також режим зйомки: без додаткового штучного освітлення, з використанням камерного світло підсилювача (наприклад, 1-го рівня; звернути увагу на спотворення картинки при використанні вищого), а також камерного штучного освітлення;
- виконати почергово бланс чорного та білого в напрямку б’єктів зйомки;
- виконати перевірку звукових каналів;
- провести налаштування рівня запису інтершумового та синхронового звукових каналів.
- Виконати зйомку.
- Після завершення зйомки видалити носій та описати матеріал на паперовому або електронному паспорті носія, вказавши при цьому дату зйомки, об’єкт зйомки, орієнтовний хронометраж заису та прізвища авторів.
- Повернути обладнання на базу в суворій відповідності до специфікації.
Задача продюсера:
Протягом перших двох годин зйомки ініціювати та провести декілька переговорів з представниками великих організацій – учасників події. Тема переговорів – отримання дозволу на ексклюзивні зйомки та інтерв’ю з метою інтегрування найцікавіших епізодів у підсумковий сюжет про подію, що готує група. Відмічається, що роботи проводяться безкоштовно. Особливу увагу продюсер має звернути на важливість для глядача пропонованої теми. Після кількох переговорів продюсер повинен визначитися з єдиним майданчиком, що надасть найцікавішу тему та матеріал. При цьому продюсер мусить відпрацювати:
- навички експромт-переговорів без попереднього узгодження з випадковим, але явно перспективним співбесідником;
- уміння тактовно нав’язати співбесідник свої інтереси – отримати ствердну відповідь, але ввічливо не дати гарантій ,що саме ця інформація буде вибрана як базова;
- навики відбору максимально цікавої теми;
- навички відслідковування суворого дотримання інтересів знімальної групи та джерела інформації.
Алгоритм роботи продюсера (на майданчику)
- Акредитувати там, де цього вимагають організатори, знімальну групу.
- Отримати в оргкомітеті прес-реліз події.
- Продивитися список учасників події та обрати найбільш перспективних з точи зору інформації, яку вони можуть надати.
- Провести ряд переговорів за вказаною в завдання схемою (звернути увагу співбесідників на той факт, що вироблений сюжет може бути опублікований на ресурсах організаторів події, якщо власники цих ресурсів вважають сюжет цікавим).
- Виписати всі запропоновані співбесідниками теми.
- Відібрати, керуючись інтуїцією, найцікавішу тему.
- Узгодити цю тему з викладачем.
- Скласти список вимог джерела інформації до матеріалу, що буде опублікований.
- Відслідкувати хід виконання зйомок.
- У підсумковому сюжеті виявити наявність невідповідностей вимогам, що були обговорені з джерелами інформації, якщо такі були.
